Aan het laden...
aan het laden
Klanten beoordelen ons met een 4.8/5 op Trustpilot
Snelle levering in Nederland & België
De beste slaapwinkel van Nederland
Klanten beoordelen ons met een 4.8/5 op Trustpilot
Snelle levering in Nederland & België
De beste slaapwinkel van Nederland
Menu
Selecteer een categorie.

ACTIE: 3 Halen = 1 Betalen

Bekijk alles

Flanel

Lekker warm beddengoed gemaakt van het beste flanel. Door het ruime assortiment aan flanel beddengoed vind je altijd wel een product dat bij jou past!


Type product

Boxspring Lease

Bekijk alles

Boxspring leasen

Boxspring leasen?

Een nieuwe boxspring voor een vast, laag bedrag per maand.

Dat is Boxspring Lease

Bekijk alle Boxsprings

Boxspring Hera (39.95 p/m)
Boxspring Teddy (39.95 p/m)
Boxspring Eros (49.95 p/m)
Boxspring Athena (59.95 p/m)
Boxspring Zeus (69.95 p/m)
Boxspring Hercules (79.95 p/m)

Plaids & Spreien

Bekijk alles

Bekijk alle plaids en spreien

Klamboes

Bekijk alles

Verschillende Klamboes

Met een effectieve en goedkope klamboe slaap jij deze zomer mug-vrij!

Bekijk alle Klamboes

Meer informatie over Klamboes

Badtextiel

Bekijk alles

Badtextiel

Zoek je een baddoek of douchelaken in een specifieke kleur? Door het ruime assortiment aan kleuren vind je altijd wel een baddoek of douchelaken dat aan jouw wensen en behoeften voldoet!


Type Badtextiel

Home & living

Bekijk alles

Home & Living

Naast het aanbod voor artikelen in de slaapkamer, willen wij ook graag dat jij de mooiste spullen in en rond het huis hebt! Daarom deze frisse Home & Living categorie. Hier kan je je hele slaap- of woonkamer bij elkaar shoppen en je hoeft niks te sjouwen!

Bekijk snel alle Home & Living artikelen!

★Outlet★

De allerscherpste deals en dat zonder in te leveren op kwaliteit; dat is de ★Outlet★ van Dekbed Discounter. Al vanaf 4,99!

OP=OP LAATSTE KANSJES

Bekijk alles

Allerlaatste stuks van de beste kwaliteit

De laatste stuks van het beste beddengoed, voor de strakste prijs. Wij nemen afscheid van deze topartikelen voor bodemprijzen. Alles is echt OP = OP, dus wacht niet te lang!

Bekijk nu de laatste kansjes!

Waarom slaapwandelen mensen?

30 March 2022

  • Wat gebeurt er als de grens tussen slapen en ontwaken vervaagt? Je kunt verschillende dingen gaan doen, zoals wandelen, schoonmaken, berichten sturen en zelfs shoppen of autorijden - terwijl je slaapt. Het interessante is dat tegen de tijd dat je wakker bent, je je niet meer kunt herinneren dat je een van deze dingen hebt gedaan. Slaapwandelen, ook bekend als somnambulisme, is een slaapstoornis waarbij een persoon loopt of andere motorische activiteiten onderneemt, terwijl hij of zij slaapt. Vandaag kijken wij naar de oorzaak van slaapwandelen en het voorkomen ervan (nou ja, proberen dan).

    Waarom slaapwandelen mensen?

    Tijdens het slaapwandelen zijn de hersenen gedeeltelijk wakker (genoeg om iemand te laten lopen en andere dingen te laten doen) en gedeeltelijk in slaap. Wat een persoon in deze staat brengt, is nog onbekend. Maar er zijn aanwijzingen dat het erfelijk kan zijn. 57% Van de deelnemers aan een onderzoek in 2013, naar slaapkwaliteit en functioneren overdag bij mensen die slaapwandelen, had een familiegeschiedenis van slaapwandelen. Een onderzoek uit 2015 wees uit dat kinderen drie keer meer kans hebben op slaapwandelen als één van hun ouders een voorgeschiedenis heeft van slaapwandelen. De kans is zeven keer groter wanneer beide ouders een slaapwandelgeschiedenis hebben.

    Andere factoren die een oorzaak van slaapwandelen kunnen zijn:

    • Medicijnen
    Sommige medicijnen, zoals slaapverwekkende medicijnen.

    • Stress
    Lichamelijke uitputting, angst en andere vormen van emotionele stress kunnen slaapwandelen veroorzaken.

    • Slaaptekort
    Als je niet genoeg slaapt, loop je mogelijk ook het risico op slaapwandelen. Volgens onderzoeken kan onvoldoende slaap slaapwandelen veroorzaken bij mensen die er al vatbaar voor zijn. Om deze reden kan het handhaven van een goede slaaproutine helpen om slaapwandelen te voorkomen of te behandelen.

    • Obstructieve slaapapneu
    Obstructieve slaapapneu is een slaapstoornis die optreedt wanneer de bovenste luchtwegen met tussenpozen dichtvallen en de ademhaling tijdens de slaap met verschillende tussenpozen onderbreekt. Het is een veel voorkomende slaapgerelateerde ademhalingsstoornis en wordt volgens onderzoeken ook geassocieerd met slaapwandelen, in tegenstelling tot andere vormen van slaapstoornissen.

    hersenletsel
    • Hersenletsel
    Volgens een onderzoek uit 2015 kan 30% tot 70% van de mensen verschillende vormen van slaapstoornissen ervaren na een hoofdletsel. De studie suggereert dat hersenletsel parasomnieën kan veroorzaken, waaronder slaapverschrikkingen, slaapwandelen en een slaapstoornis met snelle oogbewegingen.

    • Koorts
    Koorts kan ook slaapwandelen en slaapangst veroorzaken (intense angst en paniek, meestal gevolgd door schreeuwen en huilen), vooral bij kinderen.

    Interessante feitjes over slaapwandelen

    ● Het gebeurt meestal in de eerste uren van de nacht tijdens diepe, NREM slaap. Een slaapwandelsessie kan van slechts enkele minuten tot een uur duren, waarbij de slaapwandelaar zich niets kan herinneren wanneer hij wakker wordt.

    ● Studies suggereren dat slaapwandelen wordt geassocieerd met andere slaapstoornissen, zoals praten in de slaap, nachtmerries bij kinderen, tandenknarsen en slaapgerelateerde bewegingsstoornissen.

    ● Slaapwandelen kan iedereen op elke leeftijd overkomen, maar het komt vaker voor bij kinderen. Tot 4% van de volwassenen slaapwandelt.

    ● Mensen die slaapwandelen wakker proberen te maken, kan snel tot agressie leiden. ‘Meegaan’ erin en het in goede banen leiden, is doorgaans een beter alternatief.
    agressief tijdens slaapwandelen

    Tips die helpen slaapwandelen te voorkomen

    Het verdwijnt meestal na verloop van tijd, maar je kunt ook specifieke maatregelen nemen om slaapwandelen te voorkomen. Hier zijn enkele tips:

    1. Slaaproutine
    Slaaptekort is een belangrijke oorzaak van slaapwandelen.Voorkomen dat het plaatsvindt, kan door gezonde slaapgewoontes te 'kweken.' Een vast schema, geen alcohol of cafeïne voor het slapengaan, felle lichten en schermtijd beperken, een rustgevend bad of wat yoga voor het slapengaan, etc.

    2. Less stress is ook less slaapwandelen
    Stress kan leiden tot slaapwandelen. Het is dan essentieel om je dagelijks bezig te houden met dingen die jouw stressniveau kunnen verminderen. Denk aan wandelingen, sporten, mindfulness, meditatie, yoga, maar ook bijvoorbeeld tijd in de natuur of met kittens of puppy's kroelen.

    arts
    3. Raadpleeg een arts
    In het uiterste geval kun je een arts raadplegen over jouw slaapwandelen en die kan medicijnen voorschrijven die kunnen helpen bij de behandeling. Slaapwandelen kan ook een teken zijn van een onderliggende aandoening. Wanneer dit het geval is, kan het behandelen van de aandoening onder toezicht van een arts ook nodig zijn om het slaapwandelen te voorkomen.

    Slaapwandelen is een stoornis die de slaapkwaliteit en het fysieke en mentale functioneren gedurende de dag kan beïnvloeden. Bovendien loop je mogelijk ook het risico jezelf of iemand anders schade toe te brengen tijdens slaapwandelen. In de meeste gevallen is het gelukkig niet zo extreem en slechts van tijdelijke aard. Maar het is belangrijk en nuttig om te begrijpen wat het kan triggeren en wat jij ertegen kunt doen.

    Terug
wolkje



Maak nu je bestelling compleet

Dit zijn onze populairste producten van dit moment. Standaard scherp geprijsd & altijd handig om mee te pakken.

Dit zijn onze populairste producten van dit moment.

Luxe Waterdichte Molton Kussensloop

29,99

24,99

2-Pack Hoofdkussen Micro

44,99

14,99

Hoofdkussen - Bamboe

99,99

79,99

Kies je maat