Last van slaapproblemen? Ontdek tips om er vanaf te komen

Slaapproblemen hebben een slechte invloed op je dagelijkse leven. Als je slecht slaap, merk je dat zowel fysiek als mentaal. Je voelt je futloos, je hebt nergens zin in en je denkt niet meer zo scherp als normaal. Tijd om je slaapproblemen te pakken. Ontdek hier hoe je weet of je slaapproblemen hebt, en vooral: hoe kom je er af?

Wat is een normale nacht slaap?

Normaal gesproken slapen volwassenen zo’n 7 á 8 uur. Als het even kan onafgebroken. Het duurt gemiddeld zo’n 10 tot 20 minuten tot je in slaap valt. Het is desondanks geen ramp als je af en toe wat minder slaapt dan anders. Dat hoort er nou eenmaal bij. Voel je je overdag fris en fruitig? Dan heb je gewoon goed geslapen. Voel je je overdag moe en suf? Dan heb je een slechte nacht achter de rug. Heb je consistent deze slechte nachten? Dan is de kans groot dat je last hebt van slaapproblemen.

De oorzaken van slecht slapen

Kom je moeilijk in slaap? Dat is natuurlijk vervelend. Om te zorgen dat je voortaan wel lekker slaapt moeten we eerst kijken wat de oorzaken van je slaapproblemen zijn. Dat kan van alles zijn. Denk aan lichamelijke, maar ook zeker mentale oorzaken. De meest voorkomende oorzaken van slaapproblemen zijn:

  • Stress. Bijvoorbeeld over je werk, je relatie of meer
  • Lichamelijke pijn, benauwdheid, jeuk, kramp, etc.
  • Depressies en angststoornissen
  • Onregelmatige werktijden
  • Intensieve activiteiten voor het slapen gaan, zoals sporten
  • Te veel cafeïne
  • Alcohol, drugs of (zware) medicijnen

De gevolgen van een slaaptekort

Slaapproblemen nemen natuurlijk geen positieve effecten met zich mee. Dit zijn een aantal van de gevolgen van een stevig slaaptekort:

  • Geen energie
  • Je raakt snel geïrriteerd
  • Hoofdpijn
  • Je kan je minder goed concentreren
  • Minder reukvermogen
  • Lagere reactiesnelheid
  • Depressie

Het is dus belangrijk om er wat aan te doen.

Tips om in slaap te komen

Wat te doen tegen slapeloosheid? Dat is de grote vraag. We hebben een aantal tips voor je samengesteld. Ontdek hoe je van je slapeloosheid af komt:

  • Heb je last van stress, angstgevoelens of een depressie? Dan is het belangrijk om erover te praten. Neem contact op met je huisarts, of ga naar een psycholoog. Zij kunnen je helpen om van je stress af te komen, zodat je weer goed kan slapen.
  • Drink minder koffie en thee voor het slapen gaan.
  • Probeer niet intensief te sporten voor het slapen gaan.
  • Probeer een regelmatig slaapritme te hebben: ga elke dag om dezelfde tijd naar bed, en sta op dezelfde tijd op.
  • Probeer slaapmiddelen als melatonine. Neem ook hiervoor contact op met je huisarts. Hij of zij zal je vertellen hoe je het beste dat soort middelen gebruikt.
  • Zorg dat je slaapkamer niet te koud of te warm is.
  • Neem een warme douchen voordat je naar bed gaat.
  • Gebruik de ‘4, 7, 8-methode’.

Hoe val je sneller in slaap?

Binnen 5 minuten in slaap vallen: wie zal dat niet willen? Er is een trucje voor wat gebruikt wordt door militairen, bijvoorbeeld.

Het gaat erom dat je je hele lichaam ontspant, van top tot teen. Begin met de spieren in je gezicht: ontspan ze volledig. Adem in door je neus, en adem weer uit door je neus.

Ontspan nu je schouders en armen. Laat alle spanning wegvloeien. Daarna ga je door met je benen. Ontspan ze, zorg dat er geen spiertje meer aangespannen is.

Beeld je nu in dat je in een comfortabele stoel zit, terwijl het helemaal zwart om je heen is. Houd dit vast voor 10 seconde. Blijf rustig ademen. Doe dit door je ne… zzz...