Powernap: aanrader of juist niet?

Een middagdutje of powernap is zo nu en dan heerlijk, toch? Je voelt je na zo’n powernap weer fris en fruitig om de rest van de dag productief te zijn. Zeker als je ‘s nachts moeite hebt met slapen kan een powernap een goed alternatief zijn. Maar je wil het dan wel goed doen, zonder dat je je ritme verstoort. Ontdek hier hoe je dat doet, wat de voordelen van een powernap zijn en nog veel meer.

Waarom je een powernap nodig hebt

Vroeger werd je gezien als lui als je een dutje deed. Vandaag de dag is dat gelukkig anders. Sterker nog: in Japan is slapen op het werk een teken dat je hard werkt en goed je best doet. Of een powernap een van jouw secundaire arbeidsvoorwaarden is weten we niet, maar een powernap kan dus zeker positieve effecten hebben op je productiviteit en werk. Je voelt je namelijk mentaal en fysiek fitter na een dutje, waardoor je weer je mouwen op kan stropen om aan de slag te gaan.

Daarnaast is een powernap perfect als je ‘s nachts te weinig hebt geslapen. Bijvoorbeeld omdat je kinderen wakker werden, je je favoriete serie per se moest afkijken, dat soort dingen. Een middagdutje kan dan wonderen voor je doen als je je waardevolle slaapuren weer inhaalt. 

Alle voordelen van een powernap op een rijtje

Powernaps kennen superveel voordelen. Kijk maar:

  • Je bent alerter.
  • Je krijgt een beter humeur.
  • Je voelt je frisser en fruitiger.
  • Je vermindert stress.
  • Je verlaagt je kans op een hartaanval.
  • Je verhoogt je concentratie.
  • Je geeft je geest rust.

Artsen raden aan om je powernap op deze manier te doen

Een tukkie doen wil je natuurlijk wel doen op de goede manier. Gelukkig zijn er verschillende studies gedaan om erachter te komen hoe je het meeste profiteert van je powernap. Onderzoekers hebben de onderstaande vragen onderzocht.

Hoe lang mag mijn powernap zijn?

Er wordt aangeraden om je powernap 10 tot 30 minuten te houden. Zo voorkom je dat je middenin een diepe slaap of REM-slaap wakker wordt. Dat wil je vermijden omdat dat juist weer negatieve effecten op je heeft. 10 tot 30 minuten is dus de ideale lengte.

Hoe laat is het de perfecte tijd voor een powernap?

Een middagdutje doe je, je gelooft het niet, het best in de middag. Om precies te zijn: ergens tussen 13:00 en 15:00. Een paar uur na de lunch, bijvoorbeeld. Daarnaast raden we je ook aan om een bakkie koffie te nemen voordat je ‘s middags gaat slapen. Het duurt namelijk zo’n 20 tot 45 minuten voordat je de effecten van cafeïne voelt. Na je powernap wordt je dus met een vliegende start wakker en ben je klaar om te knallen de rest van de dag.