Melatonine wordt met de dag een populairder slaapmiddel. Steeds meer en meer mensen gebruiken dit natuurlijk middel om lekker in slaap te vallen. Misschien heb je zelf ook moeite met slapen, en heb je daar een steuntje in de rug mee nodig. Ontdek hier of melatonine een geschikt slaapmiddel voor je is.

Wat is melatonine nou precies?

Melatonine is een hormoon wat elk mens heeft. De een iets meer dan de ander. Dit hormoon zorgt er voor dat je biologische klok goed blijft werken. Zo zorgt melatonine er voor dat je moe wordt als de zon ondergaat. Je lichaam maakt dan namelijk meer melatonine aan. Als de ochtend er weer aankomt is de aanmaak weer minder.

Melatonine wordt vooral gebruikt door:

- mensen met slaapproblemen.

- mensen die 's nachts werken.

- mensen die last hebben van een jetlag.

Is melatonine slecht voor de gezondheid?

Melatonine is een veilig product als je weet wat je doet. Ondanks dat het een natuurlijk middel is moet je wel met een aantal zaken rekening houden. Zo zorg je er voor dat je slaap-waakritme niet in de war raakt, en je juist meer slaapproblemen krijgt.

Vraag dan ook aan je (huis)arts of melatonine een veilig middel voor jou is. Dan sluit je elk risico uit. Lees daarnaast altijd de bijsluiter.

Daar vind je ook eventuele bijwerkingen. Dit zijn de bijwerkingen die producenten het vaakst opnoemen:

- hoofdpijn

- duizeligheid

- misselijkheid

- rare dromen

Hoeveel melatonine heb ik nodig om goed te slapen?

Er wordt aangeraden om dagelijks 0,1 tot 5 mg melatonine te gebruiken. Doe dit niet langer dan 13 weken achter elkaar. De exacte hoeveelheid hangt van jou af. Vraag daarom aan je (huis)arts bij welke dosering je het beste resultaat boekt.

Hoe lang werkt melatonine?

Melatonine werkt zo'n 1 tot 3 uur. Tegen de tijd dat de pillen zijn uitgewerkt ben je als het goed is al aan het slapen. Je lichaam neemt daarna de aanmaak van melatonine weer volledig voor z'n rekening. Rond de ochtend zwakt die aanmaak weer af.

Hoe snel werkt melatonine?

Je merkt al de effecten van melatonine binnen enkele uren. Het ligt er aan beetje aan hoe vol je maag is, en hoe snel je lichaam de extra hormonen oppikt. Pillen met vertraagde werking voel je binnen 2 uur. Neem melatonine bij voorkeur voor na het eten.

Melatonine tegen een jetlag

Last van een pittige jetlag? Neem zo'n 2 tot 5 dagen melatonine. Daarmee versnel je het aanpassen van je biologische klok, en slaap je weer goed.